2011. febr. 13.

A ROI vajommmi?

Az előző post a márkakommunikáció hatékonyságának két legfontosabb mutatójáról a Return of Investmentről és a Return of Influence-ről szólt. Nem véletlenül. Ugyanis egyre többször szaladok bele a Facebookon (hol máshol?) olyan kampányok megosztásába, amelyeknél egyáltalán nem tudom felfedezni az aktivitás céljait, vagy hogy vajon melyik ROI-t szolgálhatja a kampánybüdzsé?

Örömmel venném, ha segítenétek megérteni ezeket.


Itt van mindjárt a T-Home Futópárbaja.
Az első, ami feltűnt, a nagyon kis létszámú rajongói csoport. Ahhoz pedig, hogy a láthatóan nem kicsi költségvetés alapján elvárt ROI pozitív legyen (bármelyik), a 2430 fős rajongótábornál jóval magasabb kontaktszámot kellene produkálni. De ehhez képest a közvetlen környezetemben azt tapasztalom, hogy az emberek nem tudnak azonosulni a promócióval, nem tudják magukénak érezni azt. A "futóbolondokat" pedig már taszítja is. Az is érdekes, hogy eddig bármilyen szórakoztatóelektronikai nyereménnyel tízezreket lehetett klikkeltetni, de ez az effektet egyelőre nem látszik a Futópárbajban.
Jó lenne látni, hogy a (gondolom nem véletlenül) kiválasztott két városban mennyire képes a lokálpatriotizmus árnyalni, vagy akár látványosan javítani az adatokat. Főleg ha ott offline akciókkal is támogatják a promót.


Aztán itt van a halmozottan hátrányos helyzetbe került Budapest Bank kampány is.
Esetükben talán az a legkisebb probléma, hogy mindössze 1165 fő csatlakozott az oldalhoz, hiszen ez akár betudható a bankszektort súlytó hitelességi és bizalmi válságnak is. De az, hogy talán egyetlen pozitív hozzászólást nem olvastam az aktivitásukkal kapcsolatban, már elgondolkoztató. Vajon tényleg ennyire kiszámíthatatlan a helyzet? Ha igen, akkor nem kellene lekutatni a várható eredményt? Ezek után hogyan lehet ebből pozitív ROI-t varázsolni? Bármelyik ROI legyen is az...


A következő érdekes történet az Ariel tavalyi kiállítása.
Nem vagyok nő, így nem tudom megítélni, hogy mennyire sértene, ha a nőiesség klasszikus kifejezőeszközei közé a házimunkát is bepréseljük, de jelen téma szempontjából ez teljesen irreleváns is. Ami releváns, az továbbra is a ROI-k kérdése. Pozitív volt-e a megítélés és emiatt, vagy ezen túl volt-e egyáltalán esélye bármelyik ROI-nak?
A kontaktszám azt hiszem rendben lehetett, de vajon a közönségnek világos volt-e, hogy a kiállítás nem csak egy modern művészeti installáció, hanem egy márkaépítő akció? A sajtóreakciókból számomra nem volt egyértelmű, hogy az embereknek egyáltalán volt fogalmuk az Ariel jelenlétéről, szerepéről. Ha igen, akkor pedig a kérdés, hogy erősítette vagy gyengítette bennük a márkához kötődést, ami az alapja a RoInfluence-nek. Izgalmas lenne látni egy kutatást.


Tegnap kaptam egy megosztást a Hungexpo Ábrakori ötletéről, amiről valójában még azt sem tudtam kideríteni, hogy Business Idea, Product Idea, vagy Advertising Idea kategória? Így aztán a ROI-k megbecsülése is egészen szélsőséges következtetéseket eredményezhetnek. Ami viszont tény, hogy a Facebook oldalon mindösszesen 38 fő jelenti a "Community Engagement"-et. Lehet, hogy a RoInfluence annyira negatívra sikeredett, hogy a célcsoport relevancia már a "so fuckin' what" kategórába tartozik? ...drága mulatság lenne.


Na még egyet a sokból: 2009, XII. kerület, Zebrafest.
Ha ez a polgármester imázsépítő kampánya volt, akkor zseniális ROI mutatókat kell feltételezzek. Ha azonban az akció valóban egy társadalmi célú kampány volt, akkor kétlem, hogy hasonlóan jók lennének az eredmények. Ugyanis a minap jártam a szóbanforgó útszakaszokon és az autóknak eszükben sincs lassítani. (Persze ez a tény a kreatív fesztiválok zsűrijét nem befolyásolja.) És az is igaz, hogy én nem vagyok egy reprezentatív kutatás, no meg lehet, hogy csak nekem nem tűnt fel a változás. Mindenesetre érdekes lenne látni a ROI számításokat.


Egyelőre nem szeretnék további szakmai haragost gyűjteni, így nem sorolom tovább azokat az alkotásokat, amelyekkel nagy valószínűséggel nem fogunk az Effie versenyeken találkozni. Másfelől viszont érdekes lenne többet tudni a felsorolt kampányok valódi ROI adatairól és eredeti céljairól. Kommenteljétek be ide, vagy a Facebookra, ha tudtok valamit ezekről az adatokról ...persze az sem baj, ha a Facebook kommentek további kérdéses hatékonyságú kampányt sorolnak.

4 megjegyzés:

  1. Dalbir talán egy vicces kis utalás az Ogilvy kreatívigazgatójára?

    VálaszTörlés
  2. Úgy érted ex-kreatívigazgató, de abszolút jogos.

    VálaszTörlés
  3. "ugyanis a minap jártam a szóbanforgó útszakaszokon és az autóknak eszükben sincs lassítani." - igazán professzionális kutatási alap...

    VálaszTörlés
  4. "És az is igaz, hogy én nem vagyok egy reprezentatív kutatás, no meg lehet, hogy csak nekem nem tűnt fel a változás. Mindenesetre érdekes lenne látni a ROI számításokat." Ezek a mondatok követik az idézetedet - igazán professzionális olvasási technika, elhagyni a szövegkörnyezetet. Ez olyan liberális :)

    VálaszTörlés