Sokan próbálják megbecsülni a magyar közösségi tér erejét, és talán most a (sokadik) Nestlé botrány miatt meg is tapasztalhatjuk. Én magam is nagyon kíváncsi vagyok rá, hogy érezhető lesz-e a bojkott a Nestlé hazai forgalmán, és az igazság az, hogy mindkét végletet reálisnak tartom, más más okok miatt.
Az elmúlt napokban ketten is kérdezték, hogy szerintem kezelhető lenne-e a helyzet egy jó közösségi stratégiával, illetve kordában lehetne-e tartani a fogyasztói bojkottot? Én azt gondolom, hogy addig nem, amíg a Nestlé nem tisztázza egyértelműen magát a vádak alól. Ugyanis jelenleg a Nestlé egy olyan beszállítóra cserélte a Sinar Mas-t, amely a Sinar Mas-tól is vásárol pálma olajat, illetve az új partner egy teljesen ellenőrizhetetlen tevékenységet folytató cég.
A közösségi térben fénysebességgel terjed az információ, és hiába a sok Nestlé statement, illetve magyarázkodás, ha a fogyasztó a Nestlére kíváncsi legkevésbé. Ebben a helyzetben egy megoldás van: a Greenpeace-szel kell kimondatni a varázsszavakat. Ha ez megvan, akkor kezdődhet a kommunikációs munka. Addig ugyanis minden elköltött cent a kukában végzi. ...mert azt remélhetőleg a Nestlé sem gondolja, hogy ha a Greenpeace elismeri a Nestlé erőfeszítéseit és megoldásait, majd minden azonnal elmúlik, az emberek megbocsájtanak neki és boldogan lerabolják a KitKat polcokat.
A károk felmérése után kezdődhet a márka sérüléseinek kijavítása. A javítás pedig a közösségi térben kell megtörténjen, dialógus felületen. Ugyanis egy klasszikus monológ reklámkampány még akár kontraproduktív is lehet, hiszen az emberek a márkába vetett hitüket vesztették el.
Egyelőre ennél előbbre gondolkodni és tervezni értelmetlen.
Vicces és szomorú, hogy egy olyan cég, aki azt írta a homlokára, hogy "good food, good life" azt gondolta, hogy elsunnyoghat a szlogenjének ellentmondó beszerzési információkat, miközben az atombomba do-it-yourself receptje is már 10 éve fenn van a neten. Sőt, talán ennél rosszabb, hogy azt is gondolta, hogy vásárlóit büntetlenül cenzúrázhatja a közösségi térben.
Social > Media ...ez az első digitális törvény, amely alól nincs mentelmi jog. Hogy miért, az egyenesen következik annak természetéből és születésének okaiból.
Tavaly októberben a Bitter Brúnó nevével fémjelzett Next Wave Research készített egy interjúsorozatot a témában (Follow! Social média és márkák). A velem készült beszélgetés alább is megnézhető.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése