Eközben a magyar reklámszakma, ahol csak lehet, duplán fejezi ki szégyenérzetét, mert bár Suba János nem tartozott a legismertebb kreatív kollégák közé, régebben mégiscsak szövegíróként, majd később kreatívigazgatóként kereste mindennapi kenyerét.
Ilyen és ehhez hasonló kommenteket hall és olvas az ember megszámlálhatatlan mennyiségben, miközben két márka keveredik a korpa közé. A Vodafone és a T-Mobile.
Csak a rend kedvéért idevágom az Index összefoglalóját, hogy mi is történt december 4. és 9. között:
A Vodafone menedzsere lett a Twitter első ismert magyar áldozata. Mint megírtuk, a T-Mobile a pénteki leállása alatt nem tudott kommunikálni, így egész délelőtt fogalma sem volt az országnak arról, hogy a szolgáltató hálózatán miért csak akadozva lehet telefonálni. A T-Mobile egy Twitter-üzenetben közölte: "A hálózati problémával kapcsolatban lesz hivatalos tájékoztatás. Türelmeteket kérjük!"
Frappánsan reagált erre a Vodafone hivatalos Twitterét kezelő marketinges: "OK, csörögjetek ránk ;) RT"
Gondolom a poént nem kell elmagyarázni senkinek, ezúton is köszönjük a Vodafonnak a szórakoztató perceket. Még a Google hirdetéseiben is megjelent, hogy a leállás alatt Vodafonnál lehet telefonálni.
A Vodafone délután hivatalosan közölte, hogy nincs köze a válaszokhoz. Viszont szívesen adnak segítséget a T-Mobile-nak.
Először azt hittem, hogy ez is a poén része. Nyilvánvaló, hogy a T-Mobile a hálózata közelébe sem engedi a rivális Vodafone embereit, még akkor sem, ha segítenének. A vállveregetés ilyenkor nem segít, de a Vodafone Twitteres válasza talán egy fanyar (na jó: igen fanyar) mosolyt kicsalt a T-Mobile kommunikációs gárdájából. Egy null oda, visszakapjátok - gondolhatták a T-Mobile sajtósai.
A Vodafone úgy értékelte, hogy a twitterező menedzser engedély nélkül és sportszerűtlenül nyilatkozott a versenytárs problémájáról. A viselkedése ellentétes a tisztességes versennyel, és úgy ítéltük meg, hogy ezért elbocsátás jár, mondta az Indexnek Suba János a cég kommunikációs igazgatója.A buzz tsunamija végigsöpört az online közösségeken, aztán kitört az offline világba és most már a vidéki napilapok hasábjain Mari néninek is tudósítanak arról, hogy bizony a magyar kommunikációs ipar egyik meghatározó szereplőjének fogalma nincs a közösségi marketing írott és iratlan szabályairól. (Nem mintha úgy általában a többieknek lenne, de az már egy másik írás)
Eközben Müller Tamás történelmi alakká nő. Aki nem volt bátor, csak tette, amit kellett. Ahogy egy edukált és tehetséges szakember teszi. Mert nem is Müller Tamás dobta fel a magyar online kommunikációs történelem legmagasabb labdáját, hanem az, akinek háta mögött már mindig lesznek összekuncogó, ujjal mutogató szakmabeliek: az őt kirúgó főnöke.
És akkor most meg is érkeztünk egy fontos pontra: vajon tényleg Ő, vagy általa a Vodafone a történet legnagyobb lúzere? Mindenhol ezt olvasom, de szerintem valójában távolról sem ez a helyzet. Ha ugyanis jobban megnézzük, ezek a szereplők keveset vagy inkább semmit sem vesztettek. Tamás valószínűleg több, számára igazán testreszabott ajánlatból válogathat majd. Subának sem fog keresztbe törni a karrierje és bár a Vodafone márka heges marad, azért azt senki nem gondolja, hogy nem gyógyul majd 8 napon túl.
Akik igazán veszítenek azok a Voda versenytársai. Bezonyám! A T-Csoport, a Pannon, a UPC, az Invitel és valahány név a naptárban. Nem ismerték fel, vagy különféle üzleti megfontolások mögé bújva elhessegették a magaslabda lecsapásának lehetőségét. Pedig ekkora lehetőség nagyon ritkán adatik.
Napok alatt százezres nagyságrendű WOM, UGC, valós érzelmi kötődés és feszült várakozás termelődött. Olyan feszültség, amire akár ATL kampányt és rekorder sales kampányt építhetne a reklámozó. Tamásnál hitelelesebb és nagybetűsebb HERO nincs és sokáig nem is lesz a piacon. A sor, amit írt, brutálisan gazdag kreatív területet rejt. A várható free media megjelenés és free PR értéke a rekorder ElectroWorld nyitókampányt lenyomná bélyegnek, pedig az 1.5 milliárd forintra rúgott. Ráadásul itt a karácsony. Egy Müller féle jól címkézett sales promo, vagy termékcsomag könnyen javíthatná a gyalázatos éves eredményeket.
És a jó hír az, hogy még nem késő. Még 2-3 hétig ütne a kommunikáció, és talán kissé bágyadtabban, de még akár januárban is feltámadhatna egy Return of the Müller üzenet. Azaz tisztelt versenytársak, ÉBREDJETEK! Nem kötelező vesztesnek lenni. Nem kötelező 2010 év végén azon siránkozni, hogy az éves kommunikáció átlag alatt teljesített, hogy nem volt ötlet, nem ment át az üzenet, nem volt apropó és nem volt elég büdzsé.
A rossz hír, hogy ennek ellenére nagy valószínűséggel kihagyják a ziccert, ahogy a T kihagyta Csondor Kata szintén zseniális történetének meglovagolását is. Pedig Kata történetében semmi negatív vagy savanyú felhang nincs, sőt annál édesebbet még egy kávéskanál koncetrált aspartammal sem lehet készíteni.
A helyzet az, hogy egyelőre a magyar megrendelők túlaggódnak mindent és kizárólag megtervezett kommunikációban képesek gondolkodni. Még ha a dialógus szele pillanatokra meg is érinti őket, képtelenek reagálni a magaslabdákra. Pedig az új kommunikációs erának ez a lényege. Sőt a termékfejlesztés jövője is ez.
Nézzünk meg egy jó példát is: A Vatera kampányra reagáló Deponak a Vatera kampányához képest töredék áron sikerült átadnia az üzenetét a usereknek. Persze jóval kevesebb embert ért el mint a Vatera, viszont sokkal költséghatékonyabban. De szintén látványos példa a Soproni "Magyarország, én így szeretlek" spotjára válaszoló Szőke féle barofi reklám is. A WOM, amit kapott, megsokszorozta a minimális tévés megjelenés értékét és rekorder lett, mert ilyen unalmas kommunikációs téma még soha nem vált ennyire népszerűvé.
Egy vonatot megépíteni és elindítani kopernikuszi összegekbe kerül. De jegyet váltani a következő járatra (legyen az első osztályra szóló helyjegy) minimális befektetés, hogy eljussunk a kívánt helyre.
Hát valahogy így kellene gondolkodni a kommunikációs büdzsék egy részének elköltéséről.
Tisztelt reklámozók, had ne legyen igazam, ne hagyjátok ki a ziccert és éljetek a Müller-Suba klasszikussal!
Update 1.
Az elmúlt hét vesszőfutásának értékelésére Dobó Mátyást (Doransky) kérte fel a Vodafone – értesült a Kreatív.
Az egyik legismertebb magyar blogger a megállapodás szerint 48 órán belül nyilatkozik majd arról, hogy mire jutott, a Vodafone pedig ennek szellemében kezeli a helyzetet.
Az üggyel kapcsolatban a Vodafone Müller Péter kirúgása óta nem reagált, annak ellenére, hogy a lépés nem csak a twitteres közösségben, de a Facebookon és az online sajtóban is felháborodást váltott ki, ráadásul nem csak magyar nyelven, hanem angol nyelvű szakblogokon is foglalkoznak vele.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése