2010. ápr. 20.

Reklám7 - Lemaradtam valamiről?



Ma kezdődött.

Mivel az ügynökségünk februárban indult, nincsenek prioritásban olyan természetes dolgok, mint betegszabadság, szabadság, vagy fesztiválok. Ergo nem vagyunk ott.

Sajnálom, mert Babocsay Ádám és Mányai Csaba barátaim gondolatait mindig szívesen hallgatom, a Red Bull márka kiterjesztésének terve kifejezetten izgalmasnak tűnik, a médiapiaci válság részleteit jó ha ismeri az ember és Erdélyi Zsolt sokk-terápiája örök hiánypótló performansz. És akkor még végigülném a teljes digitális csütörtököt és a pénteki Harcosok Klubját. (A vidéki programok értelmét és okait még keresem, de a szervezők biztosan tudják, hogy miért kell...)



Szóval nem vagyok és a Rebel Rouse-ból senki sincs a helyszínen. Ez van.
Viszont éppen ezért nagyon kíváncsi vagyok azok véleményére, akik ott vannak/voltak ...vagy ha nem mentek el, akkor miért nem mentek el.

Persze ennyivel nem ússzák meg ezt a posztot a tisztelt szervezők, akik kb. 10 évet tévedtek a konferencia kivitelezésével. Ugyanis 2010-ben, a social bumm kellős közepén, lehetetlen, hogy nincs streaming video a helyszínről, amire bárki otthonról előfizethet. (Pl. én is) Vagy lenne legalább néhány ingyenesen streamelt előadás. De ehelyett mindössze tweetekre és néhány fotóra telt, miközben már azt kellene értékelni, hogy hányan kapcsolódtak a streamre, melyik előadásra és meddig maradtak rajta? Hogy hány online vendég volt, akikről egy egyszerű regisztrációs kérdőívvel ki lehet deríteni, hogy kicsodák?

Tisztelt szervezők, ennél azért többet kellene érteni a kommunikációs világ változásából.
Hogy mást ne mondjak, több tízszeres látogatottsága lehetett volna a konferenciának és a fizetős streaminggel/video galériával valószínűleg kicsit nyereségesebb is lehetett volna a rendezvény. Abban pedig biztos vagyok, hogy akadt volna telco cég, aki szívesen szponzorálta volna a közvetítést, néhány intro movie-val és brandinggelt skinnel. (Az exkluzív tartalmakról, interjúkról, werkfilm lehetőségekről nem is beszélve.)

Igen morcos vagyok, mert a szakmának szüksége van edukációra, ugyanakkor a szakma a drasztikus létszámcsökkentések miatt ki van véreztetve, és az állásban maradt kollégák 99%-a megszakad a munkában. Azaz nem tud elmenni a helyszínre. Viszont ha nap közben nem is, de később felvételről sokan megnéznék az előadásokat, amire ugye nincs lehetőség.
Ugyanakkor valószínű, hogy a szervezők  zokognak a vendégek alacsony száma miatt, pedig az online látogatókkal akár a vidéki rendezvények is rekordokat dönthetnének.

Nos ezek után már értelmetlen a weboldal, tartalmának és kivitelezésének boncolgatása, vagy a beharangozók kritizálása. Bár utóbbiakkal olyan sok baj nem is lenne. Főleg mert ultra-low budgetből készültek. De ez már nem oszt, nem szoroz, ha a konferencia eleve nem tud élni azokkal az eszközökkel, amelyekről az előadásai szólnak és nem tud kontaktust teremteni a célcsoportjával.

Hát tisztelt olvasók, ha valakinek kedve van, írja meg egy kommentben, hogy mit látott a helyszínen, vagy miért nem ment el a rendezvényre. De arra is kíváncsi lennék, hogy ki, mennyit fizetne azért, hogy egy konferencia előadásait élőben, vagy felvételről megnézze. Akár a Reklám7-ről legyen szó, akár más magyar vagy külföldi konferenciáról.

15 megjegyzés:

  1. Bocs, de én ezekért az előadókért nem fizetnék. A TED komolyabb volt és ingyenesen nézhetted a videokat. Ha a reklámhét ingyenes lenne, akkor sem biztos, hogy két előadónál többre időt szánnék.

    VálaszTörlés
  2. Még jó, hogy csak 500 forint volt a beugró egy napra.
    Az első bukkanó a weboldalra lépve ért.
    1. Ilyen weboldalt egy reklám(csúcs)találkozó(nak szánt) rendezvény nem engedhet meg magának. Borzadály.
    2. "5let nélkül a reklám nem 6! Reklám7." Alatta pedig: "Végleges leszámolás a rossz reklámokkal." Én értem, hogy Animal Cannibals szövegelés is szerepel az oldalon, és ők a számokkal játszanak. De az egy videó, nem muszáj az oldal fősorának is ezt tükrözni.
    Minden valamire való szövegíró tudja, hogy nagyon gáz az efféle szójátékok alkalmazása. Pláne, ha közben a rossz reklámokkal való leszámolás gondolata motoszkál a fejünkben.

    Rendben, ezen túl vagyunk.
    Nézzük a felhozatalt. Egy kicsit megrémültem az újabb általános iskolás szintű humorbonbon megnevezéseken. (Húzós Hétfő, Kreatív Kedd, Szakszerda... nem semmi)
    Minden tiszteletem Sas Istváné, de a reklámszakmában dolgozóként elfogadtam volna, ha a reklámhét szakmai mentora egy "mai" figura. Neadjisten esetleg egy nyugati húzónév. Tény, hogy Sas István már akkor reklámokat csinált, amikor közülünk sokan még a cumit sem tudták egyedül kivenni a szájukból. Ám az ősember is sütött húst százezer éve, mégis inkább Jamie Oliverre bíznám magam, ha hússütésről van szó.

    Majd este Klapka György, akinek őszintén kíváncsi volnék az előadására. Nem tudom elképzelni, hogy mit tud hozzátenni napjaink digitális, közösségeket aktivizáló, márkaélményt nyújtó kommunikációra vágyó kollégáink gondolkodásához. A szakma doyenje. Sokak szerint zseniális a kartonlapos reklámozás, én nem tartozom közéjük. Kiszel Tündét is mindenki ismeri, mégsem hívják Oscar-gálára öltözködési és protokolltanácsokat osztogatni.

    Persze igazságtalan dolog így kiemelni előadókat. Vannak kisebb és nagyobb nevek is. Van akinek érdekel az előadása, van akié nagyon hidegen hagy. Nyilván kit milyen szinten érdekel a szakma, illetve ki mennyire nyitott az esetleges érdektelen, bullshitelős előadásokra. Meglepne, ha a következő leírás igazán értékes előadást takarna: "Ciciket bámulni, zabálni, teliszájjal röhögni nagyokat és elégedetten szellenteni. Esetleg tök fölöslegesen versenyezni, világot megváltani, alfa-hím szerepben tetszelegni? Tényleg csak ezek érdeklik a férfiakat? Vagy vannak más mozgatórugók is, amiket nem írnak felül azonnal az ösztönök?" - közhelyparádé.

    Persze kit mi érdekel. Találtam volna én is magamnak valót természetesen.

    Keressük akkor a nemzetközi vizeket. Kik és hol járnak előttünk a reklám nagyobb piacain, nyugaton vagy akár keleten. Vagy bárhol külföldön.
    De nahát! Hiszen nincs külföldi előadó. Egy sem. Se nagy, se kicsi. Pedig nem kell Steve Jobs nekünk.

    Mekkora munkába került volna megszervezni egy webkamerás kapcsolást valahová külföldre? Nem kell idehozni senkit, elég egy online beszélgetés összehozása, vagy egy távelőadás X ezer km távolságból.

    Vagy mi - magyarok - határozzuk meg a világ trendjeit? Mi felelgetünk játékosan a reklám válságát firtató kérdésekre? Meglepne.

    Még mindig kattintgatok a weboldalon, és egyszerűen nem fér a fejembe, hogy kommunikációval foglalkozó emberektől kommunikációval foglalkozó embereknek hogyan készülhet ilyen esztétikai atomvillanás, hasonló UX design színvonallal.

    Hogyan várják el a szervezők, hogy a megélhetésükért küzdő reklámosok 5 napot elvegyenek a munkától, ha cserébe semmi pluszt nem kapnak. Ez lényegében 5 nap állást jelent egy cégnek. Nem a belépő a pénz, hanem a kieső munka. Annyiba kerül a rendezvény meglátogatása. És ezt kellene visszatéríteni szakmai (többlet)tudás átadásával.

    Vagy csak az volt a cél, hogy egy hétig elbohóckodjunk? Eszünk-iszunk, jól elvagyunk? A jövő heti prezentáción pedig előadjuk, hogy van egy jó 5letünk, ami 66! (Érted?! Hathat! Höhö)

    Ja, nem vállalom a nevemmel ezt a véleményt, mert szeretnék még dolgozni közöttetek. És bizony, hiszem, hogy többen értenek egyet velem, mint ahányan nem. Csak nincs kedvük elmondani, vagy nem merik.

    VálaszTörlés
  3. Jaj, megelőzök egy-két hozzászólást.
    Igen, boldog lennék, ha a Klapka úr vagyonának csak a töredéke az enyém lenne. Nem a sikerességét vontam kétségbe, csak reklámszakmai szempontból véleményeztem a reklámhét programját.

    Nem szeretnék személyeskedni, ezért elnézést is kérek azoktól, akiknek megemlítettem a nevét. Nem velük van bajom, hanem a rendszerrel.
    Egyébként is, nem tudom megbántani őket, hiszen én egy senki vagyok.
    Uff.

    VálaszTörlés
  4. A baj az, hogy nincs ezeknek realitásérzetük. Nem értik, hogy kevesek. Vagy ha értik és mégis csinálják, akkor meg felelősségérzetük nincs. Az eredmény ugyanaz. A szánalmas önünneplés. Köszi de had ne kelljen ezt néznem. Se élőben, se videon.

    VálaszTörlés
  5. Üdv,
    megszólíttattunk - és bár sejtem, hogy a felvetett kérdésekkel-dolgokkal sokkal inkább önkifejezni szeretnétek, mint választ kapni :-) - gondoltam, reflektálok.

    1. Mi is gondolkoztunk az online közvetítésen, aztán amellett döntöttünk, hogy akit érdekel, eljön - ráadásul akik jönnek a hangulat miatt is jönnek, ami online nem biztos, hogy visszaadható (és így még Scruttit is megkíméltük:-)) És bár Ti szörnyen hiányoztok, (és az aggódás is jólesik) azért a résztvevők száma miatt nagyon nem zokogunk (ma például full teltház (kb. 400 fő) van reggel óta)
    pl: http://kephost.hu/image-54A7_4BD01D77.jpg
    De a közvetítés hiányolása tulajdonképpen simogatja a lelkem, hiszen ezek szerint érdekelne ez Téged Attila, csak kijönni nem akaródzik. No, ha nem, hát nem. Jövőre, ha nem bírjuk a figyelmed nélkül, talán még ezt is bedobjuk :-) A felvetést amúgy köszi, jó ha látjuk, mik az igények (még ha kicsit felvágós-csipkelődő hangulatúak is :-))


    2. Igen, Nektek már egész biztosan nem tudunk (illetve tudnak a szakmabeliek úgy egyáltalán)semmi újat sem mondani, de a helyzet az, hogy elsősorban nem is Nektek szeretnénk, hanem az érdeklődőknek: azoknak a fiataloknak, akik - fura vagy nem - a reklámszakmába vágynak, és azoknak a bármilyenkorúaknak, akik nyitottak, neadjisten szeretik a reklámokat. Az már csak hab lenne a tortán ha Ti, szakmabeliek is megtisztelnétek a jelenlétetekkel... Ó, ez már annyira szép lenne, hogy bele sem merek gondolni.. :-))
    (ha meg élőben is fikáznátok kicsit, holnap este a záróbulin el tudtok feltűnés nélkül vegyülni:-))
    Üdv,
    Markovich Réka, MRSZ

    VálaszTörlés
  6. "2. Igen, Nektek már egész biztosan nem tudunk (illetve tudnak a szakmabeliek úgy egyáltalán)semmi újat sem mondani"
    Hogy a fenébe ne tudnátok, csak nem látom a szándékot.

    De tény, hogy az érdeklődőknek érdekes lehet az az előadás is, ami a szakmabelieknek dögunalmas.

    Csak fájdalmas látni, hogy olyat mutatunk az érdeklődőknek (akik a reklámszakmába vágynak akár), amit nem szeretnénk tőlük a későbbiekben (amikor már ott dolgoznak) látni.

    A "kreativitás örömünnepén" ne az legyen a fősor, hogy az 5let 6. Mert ez nem jó ötlet. Nem is hat.

    Ha egy egész hetet erre szántok (szánunk), akkor legalább 1-2 nap legyen _kőkeményen_ szakmai. Hiányolom.

    A hab a tortános mondatod gyanítom, hogy cinikus éllel született. Feleslegesen. Egy véleményt mondtam el. Nem azért hagytam ki a rendezvényt, mert annyira alantasnak érzem, hanem mert kevéssé ragad meg a felhozatal. Ez nem önmagam vagy a rendezvény fel- vagy lehúzásáról szól, pusztán meglátások, amik alapján sok dolgot kínosnak érzek.

    Egyébként találtam olyan előadást, amit szívesen megnéztem volna, és nem a hangulat, hanem a tartalom miatt. Ezek felkerülhetnének a netre, akár emelt díjas SMS-ért. Bár ezt talán Attila is említette a fenti írásban.

    VálaszTörlés
  7. Ja, és az önkifejezés mellett bizony nagyon szeretem a válaszokat is. (Mondjuk inkább BA-nak válaszoltál, mint nekem, bár nem is kérdeztem túl sokat.)

    A párbeszéd is király.

    Boldog is vagyok, hogy írtál.

    VálaszTörlés
  8. Kedves Réka (Végre valaki azonosíthatóan névvel, sőt a szervezők közül!)

    Először is köszönöm, hogy bele mertél nyúlni egy méhkasba és PC válaszoltál a kritikákra.

    Ami engem illet, talán félreérthetően fogalmaztam: Mennék én szívesen és mások is körülöttem. De egyszerűen a minimalizált létszám miatt, a legtöbb kommunikációval foglalkozó munkásember túlterhelve dolgozik és önhibájukon kívül nem tudnak résztvenni a fesztiválokon. Ez pedig nem egy pillanatnyi állapot, hanem tendencia. Ezt nektek is meg kell érteni. Ezért a világon már mindenhol elérhetővé teszik a fesztiválok tartalmát, online. És akkor én is azt nézném pl. épp most, ebéddel az asztalomon. Hidd el szívesen tenném, fel is soroltam, hogy kik érdekelnek a leginkább.

    Másfelől a fenti indulatokat is ki kell értékelnetek, hogy a legközelebbi rendezvényetek esetében már a szakmai tartalom legyen a kritika központi témája, ne pedig a szervezés és a honlap.

    Köszönöm mégegyszer.
    Üdv
    Attila

    VálaszTörlés
  9. Kedves Sátántangó!

    Ha megírod, hogy szerinted milyen előadások-programok lennének szerinted azok, amikkel megfelelő képet tudnánk rólunk-rólatok a nagyközönségnek mutatni, akkor az nagyon welcome, mert az egész programot - optimális esetben - a szakma részvételével alakítjuk ki - és ha már idén nem is, jövőre nagyon hasznosak lennének az ötletek!! markovich.reka@mrsz.hu
    (ez mindenki másnak is szól, aki úgy érzi, hogy lenne kedve hozzátenni - elvégre ez mindenkiért zajlik, aki a reklámban dolgozik, úgyhogy úgy kell kinézzen, ahogy mindannyian szeretnénk!)

    VálaszTörlés
  10. Így lesz, Attila! (És várunk! :-))

    VálaszTörlés
  11. ...az egész diskurzusban a poen az, hogy az előadásokról, a szakmai tartalomról végül senki nem írt egy szót sem. Hát ennyit a social mediáról. Hiába szeretnék én a tartalomról megtudni valamit, ha a közösség másról akar beszélni :D Social > Media. Nincs kontroll...

    VálaszTörlés
  12. Réka, mikor kezditek szervezni a jövő évi rendezvényt?
    Jövőre összeállítok egy listát olyan aktuális témákról (nyilván most nem tudhatom még, hogy 1 év múlva mik lesznek a reklámtrendek), amik _szerintem_ hozzáadhatnak a reklámban dolgozók szemléletéhez, gondolkodásához.
    A mostaniak között is vannak. Ha egész héten kint lófráltam volna, biztosan sok előadást megnézek. Konkrétan hétfőn kettőt, kedden szintén kettőt. Szerdán egyet és a Cafés zenekart mindenképpen, hatalmas rajongójuk vagyok. (nem vagyok az, de akkor is - ők az egyik legjobb program :))
    Sajnos a főnököm tuti nem örült volna, ha lelépek fél napokra.

    A külföldi előadóról mi a véleményed?

    VálaszTörlés
  13. Attila: én nagyon szívesen írnék, de nem vagyok elfogulatlan... :-/ :-)
    Sátántangó, kb. fél évvel előtte már releváns lehet egy csomó gondolat, tehát ősszel, ill. a téli hónapokban, kb. egy hónappal előtte kell véglegesítenünk. Úgyhogy bármikor jöhetnek az ötletek!
    A külföldi előadó mint tényező nagyon jó ötlet, a szokásos kérdéseket azonban nálunk halmozottan felveti: a Reklámhét non-profit esemény, és (ahogy erre feljebb egy diszkrét utalást is kaptunk:-)) igen alacsony költségvetésű... hát így. De hazai szakemberekre nyitottak vagyunk Pistán kívül is - most először volt ilyen "poszt" kiosztva, és ha tetszik, ha nem még mindig közönségkedvenc (sőt, azon kevesek egyike akiket a nagyközönség egyáltalán reklámosként azonosít) (egyébként pont ő beszél, és olyan példákat is hozott, ami tegnap óta vannak a youtube-on, úgyhogy nagyon is igyekszik mai lenni:-))
    Viszont tény, hogy feladatunk olyan szakembereket is megmutatni a nagyközönségnek, akik éppoly méltán lehetnének népszerűek... (igyekszünk is)

    VálaszTörlés
  14. Igen, ismerem Sas Istvánt, és tényleg elismerem, hogy odafigyel arra, hogy naprakész legyen. Főleg, mivel tanít is a külker főiskolán, és így legalább nem ezeréves dolgokról beszél.
    Az est házigazdájaként el tudom képzelni, szakmai mentorként _már_ nem. Nem tudom elképzelni, hogy a mai világban megállná a helyét kreatívigazgatóként.
    Lehet, hogy csak a szavakon lovaglok (mentor vs. házigazda), de szerintem van különbség.
    De véletlenül sem szeretném a személyére kihegyezni ezt a beszélgetést.
    Legyen non-profit esemény továbbra is, de a belépő szerintem szakmabelieknek akár a 10-szeresét is, ha lenne miért kifizetni. A mostani 500 forint jelképes. Ha a digital festival 50 ezer forintos jegyárához hasonlítjuk, akkor szerintem az ötezer nem lenne vészes. Diákoknak pedig maradhat ötszáz.

    VálaszTörlés
  15. Fiúk, legalább odalent, rendben van minden? Mert fent van gond!

    VálaszTörlés